در ۱۲ مرحله یک کامپیوتر گیمینگ متناسب با نیاز خود بسازید
نوشته شده توسط : مهدی فتح اله زاده

اگر رایانه فعلی شما نمی تواند نیازهای بازی شما را برآورده کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که تحقیق کنید و دریابید که چگونه کامپیوتر گیمینگ متناسب با نیاز خود را بسازید. اگر می‌خواهید بازی خود را به سطح کاملاً جدیدی از سفارشی‌سازی ببرید، در این مقاله راهنمای اسمبل کردن پی سی مخصوص گیم برای شما آماده شده است. اگر واقعاً نمی‌دانید از کجا شروع کنید، بهترین مشخصات ما در ادامه برای ساخت کامپیوتر گیمینگ به شما کمک خواهد کرد.

در ساخت کامپیوتر گیمینگ عملکرد و هزینه ها ارتباط مستقیم دارند

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید سطح عملکردی است که از کامپیوتر گیمینگ انتظار دارید. ساختن یک کامپیوتر گیمینگ شخصی که هنوز هم یک ماشین قدرتمند با بودجه کم است، کاملاً عملی است. برای داشتن عملکرد عالی در بازی نیازی به پرداخت هزینه‌‌های خیلی سنگین ندارید. با این حال، اگر به دنبال افزایش آستانه عملکرد بازی با سخت‌افزار و لوازم جانبی پیشرفته هستید، هزینه بیشتری خواهد داشت.

چگونه یک کامپیوتر گیمینگ متناسب با بودجه بسازیم

هنگامی که برای صرفه‌جویی در هزینه یک کامپیوتر گیمینگ شخصی می‌سازید، مطمئن شوید که حداقل سیستم با بازی‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، مطابقت دارد. اما اگر بودجه کافی دارید، عاقلانه است که نیازهای سیستم رو به بازی‌هایی که در آینده می‌خواهید انجام دهید، افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: امکانات و قابلیت‌های Watch GT3 هوآوی

قطعات کامپیوتر گیمینگ

برای ساخت یک کامپیوتر گیمینگ به چه چیزی نیاز دارید؟ سخت‌افزار، موتور سیستم گیم شماست. تقریباً تمام عملکردهای موجود را شامل می شود، که شامل سرعت، پاسخگویی، فریم‌ریت و اجرای چندین برنامه در یک زمان (مثلاً بازی در حین ضبط گیم‌پلی خود در ویدیو) است. سایر لوازم جانبی و نرم‌افزارها می‌توانند کمک کنند و هنوز هم مهم هستند. اما آنها مکمل یکدیگر هستند و تأثیر آنها توسط قابلیت‌های سخت‌افزار دیکته می‌شود.

کامپیوتر گیمینگ اسمبل شده : چگونه یک کامپیوتر گیمینگ بسازیم؟

وقتی همه‌ی قطعات و ابزارها را کنار هم می‌گذارید، مطمئن شوید که فضای زیادی برای سازماندهی و اسمبل سیستم خود دارید. در حین ساخت از الکتریسیته ساکن آگاه باشید؛ این یکی از معدود مواردی است که می‌تواند به سخت‌افزار آسیب وارد کند. اما اجتناب از آن کار آسانی است. اغلب با لمس یک سطح فلزی رنگ نشده الکتریسیته ساکن را از بین می‌برند یا از بند مچی تخلیه الکترواستاتیک (ESD) استفاده کنید تا از اجزای سیستم خود در برابر الکتریسیته ساکنی که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد محافظت کنید.

برای دستورالعمل‌های مربوط به نصب پردازنده، منبع تغذیه و قرار دادن مادربرد در کیس، به دفترچه راهنمای هر جزء مراجعه کنید. عمل نصب یا مونتاژ قطعات پیچیده نیست، اما احتمال خطا وجود دارد. به همین دلیل است که بهتر است دستورالعمل‌های گام به گام دقیق‌تر را برای هر بخش خاص دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی اپل از ابتدا تا 2022

قدم اول : مادربرد را در جای مناسب قرار دهید

چگونه یک کامپیوتر گیمینگ بسازیم - مادربرد را در جای مناسب قرار دهید

مادربرد سخت‌افزار اساسی برای هر سیستمی است. به این ترتیب، باید اولین مورد در لیست جزئیات شما باشد. مادربرد ابعاد فیزیکی و اندازه ساخت کامپیوتر شما را تعیین می‌کند، و همچنین مشخص می‌کند که کامپیوتر از چه قطعات سخت‌افزار دیگری می‌تواند استفاده کند. یک جزء مهم است، زیرا مادربرد شما میزان عملکردی که از تجهیزات می‌خواهید را پشتیبانی می‌کند. بیشتر نشان می‌دهد که چه نوع درایوی را می‌توان نصب کرد. هم اندازه درایو (2.5 اینچی، mSATA یا m.2) و هم نوع رابط (SATA یا PCle).

قدم دوم : پردازنده (CPU) را نصب کنید

CPU را از بسته‌بندی آن خارج کنید، توجه داشته باشید پین‌های طلایی پایین را لمس نکنید. با پیروی از توصیه‌های سازنده، پردازنده را روی مادربرد نصب کنید. در صورت نصب هیت سینک، مقداری خمیر حرارتی، تقریبا به اندازه‌ی یک نخود بمالید. هیت سینک را روی CPU با 4 پیچ محکم کنید. پردازنده مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که برای ساخت خود انتخاب می‌کنید. حافظه و ذخیره‌سازی پردازنده‌ را تقویت می‌کند که هر تراکنش داده را در کامپیوتر گیمینگ شخصی کنترل کند.

وقتی تصمیم می‌گیرید کدام CPU را نصب کنید، به گیگاهرتز (گیگاهرتز) آن توجه کنید؛ مخصوصا اگر اورکلاک می‌کنید، زیرا مقدار گیگاهرتزی که استفاده می‌کنید افزایش می یابد. اورکلاک سرعت چرخه‌های ساعت CPU را افزایش می‌دهد تا تراکنش‌های داده بیشتری را سریعتر بازایابی کند. هرچه گیگاهرتز بالاتر باشد، پردازنده سریع‌تر است.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی موبایل Galaxy Z Flip

قدم سوم : رم را نصب کنید

رم ساده‌ترین سخت‌افزاری است که هنگام ساختن کامپیوتر گیمینگ شخصی نصب می‌شود. اسلات‌های حافظه روی مادربرد را پیدا کنید. ماژول‌های حافظه خود را در کناره نگه‌دارید تا از لمس پین‌های طلایی خودداری کنید. اگر حافظه شما پخش کننده حرارت ندارد، از دست زدن به تراشه‌های روی ماژول نیز خودداری کنید. بریدگی‌های روی ماژول را با برآمدگی در شکاف تراز کنید، سپس ماژول را فشار دهید تا کلیک کند.

حافظه یا RAM به پردازنده و واحد پردازش گرافیکی شما منابعی را می‌دهد که برای بازی کردن نیاز دارند. گیگابایت بیشتر حافظه برابر با دارایی‌های بیشتر است که می‌توانند به سرعت سیستم سریعتر، پاسخگویی یکپارچه و نرخ فریم بالاتر تبدیل شوند. افزودن حافظه یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای تقویت عملکرد هر دستگاه بازی است. صرف نظر از اندازه بودجه شما، به حداکثر رساندن RAM بخش مهمی از ساخت یک رایانه شخصی بازی است. اگر از قبل رم خود را ندارید، ببینید برای رسیدن به اهداف عملکرد خود به چه مقدار RAM نیاز دارید.

قدم چهارم : مادربرد را داخل کیس نصب کنید

محافظ ورودی/خروجی را در دهانه مستطیلی کیس نصب کنید. در مرحله بعد، مادربرد را داخل کیس فشار دهید تا پورت‌ها از طریق محافظ ورودی/خروجی در جای خود قرار گیرند. پس از نصب، مادربرد را با پیچ‌های موجود در کیس محکم کنید. بیش از حد سفت نکنید چون ممکن است ماردبرد ترک بخورد. کیس علاوه بر اینکه در ظاهر تجهیزات شما مهم است، بر عملکرد نیز تأثیر می‌گذارد. اگر قصد دارید اورکلاک انجام دهید، به احتمال زیاد دمای سیستم بالاتر از حد معمول خواهد بود. در نتیجه، یک کیس با جریان هوای کارآمد و فضای مناسب برای فن‌های کیس به افزایش طول عمر قطعات داخلی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: SERP چیست؟ انواع SERP نمایش داده شده در گوگل

قدم پنجم : پردازنده گرافیکی را در جای خود قرار دهید

پردازنده گرافیکی را در جای خود قرار داده و کمی فشار دهید تا صدای کلیک داده و در جای مناسب قرار بگیرد، سپس با کمک پیچ محکم کنید. اگر انتظار خروجی بیشتری از کامپیوتر گیمینگ خود دارید، باید سیستم خود را با اجزایی که برای تحقق این انتظارات نیاز دارید، تقویت کنید. ایجاد گرافیک فوق‌العاده به حافظه بیشتری هم نیاز دارد تا تمام جزئیات دقیقی را که از صفحه خارج می‌شوند پردازش کند.

پردازنده‌های گرافیکی محدوده قیمتی بسیار وسیعی دارند که می‌تواند هزینه‌های شما را برای ساختن کامپیوتر گیمینگ به‌طور جدی افزایش دهد. اگر هوس دیدن تصاویر واضحی دارید که یک پردازنده گرافیکی گران قیمت ارائه می‌کند، مطمئن شوید که دارایی‌هایی را که برای انجام این کار نیاز دارد در اختیار آن قرار دهید: یعنی یک پردازنده قدرتمند و رم فراوان.

قدم ششم : SSD را نصب کنید

بسته به فرم SSD که خریداری کرده‌اید (2.5 اینچی، mSATA یا M.2)، نصب نیاز به اتصال درایو به رابط ذخیره سازی، سپس نصب آن در محل قرار دادن درایو (اگر SSD 2.5 اینچی است) دارد. دو انتخاب برای فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر گیمینگ وجود دارد، یا هارد دیسک (HDD) یا درایو حالت جامد (SSD). هارد دیسک‌ها از صفحات چرخان و قطعات مکانیکی کوچک برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کنند. هارد دیسک‌ها به طور کلی فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما با پیشرفت فناوری فلش NAND، ظرفیت‌های SSD همچنان افزایش می‌یابد.

SSD ها از سلول‌های الکتریکی برای دریافت و ارسال داده‌ها استفاده می‌کنند، که امکان راه‌اندازی کارآمدتر، زمان ذخیره و انتقال فایل بهتر را فراهم می‌کند و می‌تواند تا 90 درصد مصرف انرژی بیشتری داشته باشد. کمبود قطعات متحرک کوچک نیز باعث دوام بیشتر SSD‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه در وردپرس عکس بگذاریم؟

قدم هفتم : فن ها را نصب کنید

فن خنک کننده خود را با براکت‌های نصب شده همراه نصب کنید. برای فن‌های CPU، مطمئن شوید که فشار رو به پایین ثابتی با CPU ایجاد می‌شود که اهرم بادامک با براکت نصب درگیر می‌شود. فن‌ها را به مادربرد وصل کنید. جریان هوا هنگام ساخت یک کامپیوتر گیمینگ یک نکته حیاتی است. اگر تجهیزات شما برای عملکرد بالا ساخته شده است، مصرف انرژی بیشتر می‌تواند دمای بالاتری را در کامپیوتر ایجاد کند و هوای گرم باید از داخل دستگاه خارج شود. بسیاری از گیمرها دو فن کیس اضافه می‌کنند، یکی برای افزودن هوای خنک به رایانه شخصی، دیگری برای خروج هوای گرم از آن. البته این تنها راه برای خنک کردن سیستم شما نیست. یک فن CPU، یک فن خنک کننده حافظه اضافه کنید یا حتی یک کیت خنک کننده آبی را نصب کنید.

قدم هشتم : منبع تغذیه را نصب کنید

براکت نگهدارنده منبع تغذیه را بردارید. براکت را به منبع تغذیه وصل کنید، منبع تغذیه را داخل کیس قرار دهید تا با کیس هم سطح شود. مهم‌ترین بخش انتخاب منبع تغذیه این است که تأیید کنید که انرژی مورد نیاز تجهیزات شما را برای کار کردن فراهم می‌کند. این امر به ویژه اگر در حال ساخت یک سیستم رده بالا با کارایی عالی هستید بسیار مهم است، به این معنی که برای اجرای همه آن به یک منبع تغذیه قوی نیاز دارید. اما فراموش نکنید، ولتاژهای بالاتر گرمای بیشتری ایجاد می‌کند. ممکن است لازم باشد خنک کننده سیستم یا جریان هوای داخلی خود را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: قالب ارز دیجیتال وردپرس Astra

قدم نهم : کابل های مناسب را وصل کنید

USB، صدا، GPU، CPU، درایوها، منبع تغذیه، هیت سینک و کابل‌های خنک کننده را طبق دستورالعمل سازنده وصل کنید.

قدم دهم : لوازم جانبی خود را به برق وصل کنید

اگر ماوس، صفحه کلید، مانیتور و هدست خود را دارید، به سیستم وصل کنید. اگر یک کارت گرافیک با کیفیت بالا با سخت‌افزاری برای تامین انرژی آن خریداری کرده‌اید، مانیتوری تهیه کنید که بتواند تصاویری را که می‌خواهید تولید کند. ماوس، صفحه کلید و هدست بازی با افزایش دقت در مهارت بازی شما، طراحی‌های ارگونومیک به بازی شما می‌افزایند. لوازم جانبی بازی یکی از دلایلی است که بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند روی کامپیوتر گیمینگ شخصی بازی کنند.

قدم یازدهم : سوئیچ را فشار دهید

وقتی سیستم شما مونتاژ شد، وقت آن است که دکمه پاور را فشار دهید! امیدوارم همه چیز روشن شود.

قدم دوازدهم : زمان راه اندازی

اگر همه چیز به درستی کار کرد، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که می‌توانید بایوس سیستم را وارد کنید. اگر دیسک یا فلش درایو با سیستم عامل دارید، آن را در درایو مناسب قرار دهید، بوت کنید و سیستم عامل را نصب کنید. Microsoft Windows سیستم عامل مورد علاقه گیمرها است، اما مجبور نیستید به یک انتخاب محدود شوید. ویندوز 10 برای بازی عالی است، اما اگر نیازی نیست که بازی شما بر روی پلتفرم ویندوز باشد، می‌توانید یکی دیگر را انتخاب کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که احتمالاً از این رایانه، از جمله سیستم عامل، برای سایر کارهای روزمره استفاده می‌کنید، بنابراین هنگام انتخاب یک سیستم عامل، آن را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: کامپیوترهای جدید NUC X15 و NUC X17 با کیس بسیار باریک معرفی شدند

نتیجه

تبریک می‌گویم، شما یاد گرفتید که چگونه کامپیوتر گیمینگ شخصی برای خود بسازید! چیزی که ممکن است در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد. ساختن یک کامپیوتر گیمینگ مخصوص، در واقع بسیار آسان است، حتی بچه‌ها هم می‌توانند آن را انجام دهند. وارد بازی خود شوید، تجهیزات جدید خود را امتحان کنید و شروع به بالا رفتن از آن تابلوهای امتیازات کنید.




:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: